لیزر موهای زائد

صفحه نخستلیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد در شرق تهران

لیزر موهای زائد در شرق تهران : لیزر موهای زائد به دلیل پیشرفت های مداوم تکنولوژی در دهه 1960، شاهد محبوبیت چشمگیری بوده است. این نوآوری ها درمان موهای زائد به صورتی ایمن و موثر را ممکن کرده اند. تاریخچه لیزر موهای زائد از دهه 1960 شروع می شود، زمانی که لیزرهایی که موج پیوسته نور ساطع می کردند ساخته شدند. در دهه 1970 فناوری لیزر جدیدی معرفی شد که می‌توانست فولیکول‌های مو را با استفاده از یک پروب فیبر نوری هدف قرار دهد. متأسفانه، این مدل نیز با درد قابل توجهی همراه بود که به دلیل ناکارآمدی توسط FDA از بازار حذف گردید.
به سرعت در دهه 1980، نسل جدیدی از لیزرها ظهور کردند و قابلیت های بهبود یافته ای را برای هدف گیری مو ارائه کردند. با وجود این پیشرفت ها، آنها هنوز از نظر اثربخشی آن قدرها قدرتمند نبودند.  تا اواسط دهه 1990 بود که اولین لیزر توسط FDA برای استفاده عمومی به بازار آمد. این لیزرها از لوسیون مبتنی بر کربن به عنوان کروموفور استفاده می کردند. در سال 1997، لیزرهایی با قابلیت هدف قرار دادن ملانین در مو ساخته شدند. این لیزرها کاربر پسند بودند و کمترین عوارض جانبی را داشتند و برای استفاده گسترده ایمن تر بودند. اینها همان لیزرهایی هستند که امروزه در مطب ما برای رفع موهای زائد استفاده می شوند. امروزه میلیون ها نفر با کمترین عوارض جانبی و نتایج استثنایی تحت لیزر موهای زائد قرار می گیرند. با نگاهی به آینده، این احتمال وجود دارد که فناوری لیزر با تکیه بر پیشرفت پنجاه سال گذشته به تکامل خود ادامه دهد. دانشمندان به طور خستگی ناپذیر در حال تحقیق در مورد نوآوری های لیزری جدید هستند. با این حال، در حال حاضر، نسل فعلی لیزرها محبوب ترین و موثرترین انتخاب باقی مانده اند.

از تجربیات بالینی چنین بر می آید که با انتخاب صحیح نوع لیزر متناسب با رنگ مو و پوست، در یک جلسه درمانی می توان مو را 10-40٪ کاهش داد. در سه جلسه درمانی 30-70٪؛ و با جلسات درمانی مکرر تا 90٪. می توان میزان رشد مو را کاهش داد که این نتایج تا 12 ماه می توانند باقی بمانند. اریتم پوستی اطراف فولیکول و تغییرات رنگدانه ای شایع ترین عوارض جانبی نامطلوب لیزر هستند. بیشتر عوارض معمولا موقتی هستند. فوتواپیلاسیون، زمانی که به درستی مورد استفاده قرار گیرد، در مقایسه با تکنیک های قدیمی و سنتی، مزایای خیلی بیشتری را به دست می دهد. اگرچه تعداد روزافزونی از مطالعات منتشر شده ایمنی و اثربخشی کوتاه و بلندمدت فتوپیلاسیون را تایید کرده‌اند، این فناوری هنوز دارای محدودیت‌هایی است.

لیزر موهای زائد

دکتر الهام غفاری

لیزر موهای زائد در شرق تهران

همانطور که اشاره شد، لیزر موهای زائد در شرق تهران می تواند به طور بسیار موثری، رشد موهای زائد را برای مدت مدیدی به تاخیر بیندازد، اما حقیقت این است که در درصد بسیار کمی حذف کامل موهای زائد اتفاق می افتد. چندین درمان لیزری برای حذف اولیه موهای زائد مورد نیاز است. لیزر موهای زائد برای افرادی که پوست روشن و موهای تیره رنگی دارند بسیار موثر واقع می شود، اما صرف نظر از آن، می توان عمل لیزر را با موفقیت برای انواع پوست ها استفاده کرد.

راهنمای لیزر موهای زائد در شرق تهران

 لیزر روشی موثر برای کاهش موهای زائد است. نواحی رایج درمان شامل پا، ران، ساق پا، زیر بغل، قسمت مابین لب بالایی و بینی، چانه و زیر لب و خط بیکینی است. با این حال،بنابر درخواست مراجع و صلاحدید پزشک، درمان موهای زاید  در هر ناحیه ای از بدن امکان پذیر است مگر، چشم و نواحی اطراف آن همچون پلک و …. شایان ذکر است، اعمال لیزر درمانی در نواحی که تتو و یا خالکوبی شده اند توصیه نمی شود. چرا که لیزر، موجب جذب پیگمنت های سیاه رنگ موجود در جوهر تتو شده و موجب کمرنگ شدن آن و یا حتی ایجاد آسیب های پوستی جدی و غیر بازگشت می گردد. 
اگر میخواهید عمل لیزر موفقی داشته باشید، باید در نظر بگیرید که رنگ مو و نوع پوست شما می تواند در میزان موفقیت لیزر موهای زائد در شرق تهران تاثیر مستقیمی داشته باشد. عملکرد لیزر باید بدین شکل باشد که رنگدانه مو و البته نه رنگدانه پوست، باید نور لیزر را به خود جذب نماید. و نور لیزر نیز می بایست تنها به فولیکول مو آسیب رسانده و در این آسیب و عمل، از وارد کردن هر گونه آسیب سطحی و عمیق به پوست جلوگیری نماید. بنابراین، در کسانی که این تفاوت رنگ بین رنگ مو و پوست وجود دارد برای مثال افرادی با موهای تیره و پوست روشن، می توانند بهترین نتایج را بدست آورند.
خطر آسیب به پوست زمانی بیشتر می شود که تضاد کمی بین رنگ مو و پوست وجود داشته باشد، اما پیشرفت در فناوری لیزر، لیزر موهای زائد را به گزینه ای برای افرادی که پوست تیره تری دارند تبدیل کرده است. لیزر موهای زائد برای رنگ‌هایی که نور را به خوبی جذب نمی‌کنند کمتر موثر است: خاکستری، قرمز، بلوند و سفید. با این حال، خدمات و روش های درمانی جدید، برای موهای رنگ روشن همچنان در حال توسعه هستند.

لیزر موهای زائد در شرق تهران

مراقبت های قبل از لیزر 

  1. یک روز قبل از جلسه لیز، باید ناحیه مورد نظر را شیو کنید.
  2. در طول جلسه، می باید برای محافظت از چشمان خود از عینک های مخصوص طراحی شده استفاده کنید.
  3. پزشک معمولاً قبل از لیزر، ژل مخصوصی را روی پوست اعمال می کند. سپس دستگاه را روی پوست قرار داده و لیزر را فعال می کند. در این مرحله احساس خواهید کرد که چیزی همانند یک نوار الاستیک روی پوست شما ضربه می زند.
  4. هر جلسه بین 15 دقیقه تا بیش از یک ساعت طول می کشد.
  5. تعداد جلسات مورد نیاز بستگی به نواحی بدن و سیستم لیزر مورد استفاده دارد.

مراقبت های پس از لیزر

  1. ناحیه آسیب دیده ممکن است به مدت چند ساعت تا چند روز قرمز شده و یا کمی ورم داشته باشد.
  2. کمپرس آب سرد می تواند در کاهش درد موثر واقع شود.
  3. پوست شما بعد از لیزر موهای زائد به نور خورشید حساس تر می شود. بهتر است تا پایان دوره درمان از قرار دادن ناحیه تحت درمان در معرض نور خورشید خودداری کنید.
  4. صرف نظر از آب و هوا، از کرم ضد آفتاب حداقل SPF30  برای 4 هفته در مناطق در معرض درمان استفاده کنید.

عملکرد لیزر موهای زائد به چه شکلی است؟

لیزر موهای زائد بر روی کروموفور ملانین تمرکز دارد که عمدتاً در ساقه مو یافت می شود و مقدار کمی از آن در یک سوم بالایی اپیتلیوم فولیکولی وجود دارد. هنگامی که یک منبع انرژی (مانند لیزر) به سمت پوست هدایت می شود، نور، عمدتاً در ملانین ساقه مو جذب می شود. گرما تولید می شود و به اپیتلیوم فولیکولی اطراف منتشر می شود. مشابه همین پروسه درمانی، برای لیزر درمانی ضایعات عروقی اعمال می شود، جایی که گرمای تولید شده پس از جذب توسط هموگلوبین از خون به سلول های اندوتلیال عروقی منتقل می شود. لیزر موهای زائد بر اساس اصول فتوترمولیز انتخابی است: یعنی ترکیبی است از طول موج لیزر مناسب، مدت زمان پالس و جریان. طول موج های بین 700 تا 1000 مانومتر بطور انتخابی توسط ملانین جذب می شوند. کروموفورهای دیگر(اکسی هموگلوبین و آب) انرژی کمتری را در این طول موج ها جذب می کنند. بنابراین، هر منبع نوری که بین 700 تا 1000 نانومتر کار می کند، برای هدف قرار دادن ملانین در ساقه مو مناسب است.
مدت زمان پالس (یا عرض پالس) باید برابر یا کمتر از زمان حرارتی باشد تا میزان آسیب حرارتی وارده محدود شود. زمان حرارتی کل ساختار فولیکولی به قطر آن بستگی دارد و در حدود ده ها میلی ثانیه است. در نتیجه، منبع لیزر باید دارای طیف وسیعی از عرض پالس باشد تا به طور انتخابی به فولیکول های اندازه های مختلف آسیب برساند. عرض پالس باید با مقدار مناسب فلوانس (انرژی در واحد سطح) لازم برای ایجاد آسیب فولیکولی مطابقت داشته باشد. دستگاه های رفع موهای زائد امروزی شامل لیزرهای یاقوتی 694 نانومتری، لیزرهای الکساندرایت 755 نانومتری، لیزرهای دایود 800 نانومتری، لیزرهای Nd:YAG 1064 نانومتری و فلاش لامپ های زنون فیلتر شده هستند.

ریزش مو و رشد مجدد آن

اخیرا، در یک مطالعه، صد بیمار با لیزر موهای زائد در شرق تهران درمان شدند. در طی مطالعه ای؛  ترکیبات مختلف فلوانس و عرض پالس را در هشت آزمایش ارزیابی کردند. بیماران در یک، سه، شش، نه و 12 ماه پس از آخرین درمان مورد پیگیری واقع شده و شرایطشان ثبت شد. نود و دو بیمار پرسشنامه را تکمیل کردند. ریزش مو از روی شمارش مو با استفاده از عکس های دیجیتال قبل از درمان و در هر ویزیت بعدی ارزیابی شد. این مطالعه نشان داد که لیزر دو اثر مجزا ایجاد می کند: ریزش مو موقت و کاهش دائمی مو. ریزش موی موقت در همه بیماران، برای همه رنگ‌های مو و در تمام لیزرها رخ می‌دهد. معمولا این پروسه از یک تا سه ماه طول می کشد. کاهش دائمی مو به عنوان کاهش قابل توجه در تعداد موهای انتهایی در یک محل مشخص بدن تعریف می شود که برای مدت زمانی طولانی تر از چرخه رشد کامل فولیکول ها پایدار است.
محل‌ آزمایش عمدتاً روی و پشت ران‌ها انجام می‌شود، جایی که چرخه رشد کامل مو، بین شش ماه تا یک سال متفاوت است. پیگیری یک ساله، زمان لازم برای یک تا دو چرخه کامل رشد در این نواحی آناتومیک را فراهم کرد. بین کاهش دائمی مو و ریزش کامل مو تفاوت وجود دارد.
ریزش به این معنی است که موهای در حال رشد مجدد وجود ندارد. این امر، می تواند یک پدیده موقت یا دائمی باشد. لیزر معمولاً ریزش موی کامل اما موقتی ایجاد می کند و به دنبال آن کاهش جزئی اما دائمی موها در پیش است. این تمایز مهم را باید هنگام تعیین انتظارات بیمار به او گوشزد کرد.
با لیزر 100 درصد بیماران دچار ریزش موی موقت شدند، در حالی که 89 درصد از بیماران در یک سال پیگیری، کاهش دائمی مو را گزارش کردند. از 11 درصد بیمارانی که ریزش موی طولانی مدت نداشتند، اکثر آنها دارای موهای بور بودند. از آنجایی که موهای بور حاوی ملانین کمتری نسبت به موهای تیره هستند، کروموفور کمتری نیز برای هدف قرار دادن لیزر وجود دارد و نتیجه های موفق کمتری در آن ها وجود دارد. با این حال، این بیماران ریزش موی موقتی را تجربه کردند. اعداد ذکر شده برای ریزش مو فقط تعداد مطلق موها را در نظر می گیرند. بر اساس گزارش بیماران، موهای در حال رشد مجدد روشن تر و نازک تر از قبل هستند.
نتایج این مطالعه نشان داد که موهای در حال رشد مجدد روشن تر به نظر می رسند (با ضریب انتقال 1.41 برابر بیشتر از مقدار قبل از درمان) و همچنین، نسبت به موهای اصلی نازک تر نیز هستند (با کاهش میانگین قطر مو 19.9٪). مشاهدات بافت‌شناسی از دو مکانیسم برای کاهش دائمی مو استفاده می‌کنند: کوچک‌سازی فولیکول‌های درشت مو به فولیکول‌های موی تار مانند، و تخریب فولیکول مو همراه با دژنراسیون گرانولوماتوز، و باقی‌مانده فیبروتیک. از نظر بالینی، هر دوی این مکانیسم ها باعث کاهش مو می شوند.

رنگ مو ونوع پوست، موثر در میزان اثر بخشی لیزر

با بررسی رنگ مو و نوع پوست به راحتی می توان تشخیص داد که کدام بیماران با لیزر موهای زائد بهترین نتایج را خواهند داشت. به بیمارانی که موهای قرمز، خاکستری یا بلوند دارند می توان گوشزد کرد که نباید انتظار کاهش دائمی مو را داشته باشند. به خصوص مهم است که ببینیم آیا بیمار برنزه شده است یا نه. اگر بیماران برنزه شده اند باید به آنها یاد اور شد که از نور خورشید دور بمانند، از کرم سفید کننده و ضد آفتاب استفاده کنند و پس از اتمام پروسه برنزه شدن برای درمان مراجعه کنند یا درمان را با عرض پالس 100 میلی ثانیه شروع کنند. از آنجایی که ساقه مو کروموفور است، ضروری است که ساقه مو در زمان درمان در فولیکول مو وجود داشته باشد. بنابراین بیماران مجاز به کندن، اپیلاسیون یا الکترولیز به مدت حداقل شش هفته قبل از لیزر درمانی نیستند. کرم های اصلاح و موبر به دلیل اینکه ساقه مو را در فولیکول باقی می گذارند مجاز هستند. گرفتن تاریخچه از جمله تاریخچه غدد درون ریز مهم است.